Natuurlijk behandelen van peesplaatontsteking – deel 2

Tip 7 . Broccoli-papje tegen peesontsteking

Neem een stronk broccoli, snijd in stukken en doe dit samen met wat water in een blender. Doe er voldoende water bij zodat er tijdens het blenden een smeuïg papje ontstaat. Tsja, het ziet er misschien niet erg aantrekkelijk uit, maar je voelt hem al aankomen: dit papje smeer je op je voeten. Daarna wikkel je er een katoenen doek omheen. Laat een half uurtje intrekken en was je voeten daarna met lauwwarm water af. Viel het mee?
Herhaal dit dan 2 keer per dag gedurende een paar dagen.

Tip 8. De wondere krachten van aardappelpuree

Neem een paar flinke aardappels en kook ze net zo lang totdat ze zacht zijn. Stamp de gekookte aardappels fijn en smeer het op de pijnlijke voet. Ook hier wikkel je een katoenen doek omheen. En nu maar hopen dat de liefde van je leven niet onverwacht op de stoep staat.
Herhaal dit 2 keer per dag gedurende 3 dagen en de zwelling van de voet neemt af.

Tip 9. Voetbad van Epsom zout of magnesium sulfaat

Epsom zout is eigenlijk geen echt zout, maar een mineraalverbinding van magnesium en sulfaat. Het heeft een sterk ontgiftende en ontzurende werking en het helpt bij pijnlijke spieren en pezen. Doe twee eetlepels Epsom zout in een teiltje met warm water en laat je voeten hier een kwartiertje lekker in weken. Dit doe je minimaal een week lang iedere dag zodat de sulfaten en magnesium hun werk kunnen doen. Omdat het zout je huid uitdroogt, smeer je je voeten daarna steeds in met een hydraterende crème.

Tip 10. Asperges met yoghurt

Dat klinkt als een nieuwe recept van Jamie Oliver, maar het is een voedingsadvies voor mensen met peesplaatontsteking. Wie dagelijks een paar asperges toevoegt aan zijn of haar dieet, zal merken dat de zwelling afneemt en de pijn minder wordt. Eet ook elke dag een beetje yoghurt om een opgeblazen gevoel te voorkomen. En laat het verzinnen van originele recepten vooral aan Jamie over 😉

Tip 11. Een snufje peper

Cayennepeper bevat de stof capsaïcine. Deze stof heeft een licht verdovende werking waardoor pijn- en gevoelsprikkels slechter worden doorgegeven aan de hersenen: voelt minder pijn of jeuk. Door een voetbad te maken waar je wat cayennepeper aan toevoegt, verlicht je de pijn in je voeten.
Je kunt ook cayennepeper op je voeten smeren. Draag daarna lekkere dikke sokken om het goed in te laten werken. Was daarna je handen heel erg goed en wrijf niet in je ogen. Na een half uur was je je voeten en smeer je ze lekker in.

Tip 12. Appelcider met salie

Hopelijk ben je een keukenprinses want het wordt steeds gekker. We hebben gehoord – uit serieuze bron – dat een paar blaadjes salie in de vijzel en daarna in een kom met appelcider wonderen doen. Verwarm de kom met dit wonderlijke mengsel en drenk hierin een katoenen doek. Wring de doek uit en wikkel om de pijnlijke voet. Na 20 minuutjes mag je doek verwijderen en je voeten wassen. Ons advies: schenk ook een glaasje in om van te genieten terwijl je zit.

Komen deze oplossingen voor hielspoor op natuurlijke basis een beetje vreemd op je over? Toch hebben veel natuurlijke bestanddelen een heilzame werking op onze gezondheid, die in onze westerse wereld niet wordt ingezet. Vaak heb je ook meer tijd nodig voordat je effect merkt. Tijd die wij vaak niet hebben waar we het geduld niet voor hebben.

Heb je peesplaatontsteking of hielspoor en draag je nog geen aangepaste inlegzooltjes? Begin daar dan vandaag mee. Het effect daarvan is wél snel merkbaar en je kunt het altijd combineren met de tips hierboven!