Pijn in je hiel bij het autorijden

Lang stilzitten is voor niemand goed. Niet voor niets wordt zitten het nieuwe roken genoemd. Doordat we steeds meer tijd zittend aan een bureau, starend naar een beeldscherm doorbrengen en daarbij repeterende bewegingen maken, ontstaan specifieke klachten, zoals RSI of KANS.
Maar tijdens het autorijden kom je óók niet van je plaats!
Het is dus niet verwonderlijk dat mensen die veel moeten autorijden specifieke klachten ontwikkelen. Door een verkeerde houding kun je door autorijden ook last krijgen van nek-, schouder- en/of rugklachten. Een klacht die vaak over het hoofd wordt gezien: voetpijn bij het autorijden.

Beroepschauffeurs en vakantiegangers: driver’s foot

Tijdens het autorijden kun je letterlijk geen kant op. Bij lange ritten wordt je lichaam in een onnatuurlijke houding gedwongen, waarbij vooral de voeten weinig bewegingsvrijheid hebben.
De rechtervoet ‘hangt’ voortdurend boven het pedaal en rust alleen op de hiel. Gasgeven, koppelen, remmen… de voet heeft het er druk mee en kan gedurende de rit niet rusten. De enkel vormt een vreemde onnatuurlijk hoek. Zo zou je je voet nooit neerzetten als je ontspannen zit.
Het zijn dan ook vooral beroepschauffeurs en vakantiegangers die klagen over hielpijn na/tijdens het autorijden. Hier komt dan ook de naam ‘driver’s foot’ vandaan.

Symptomen driver’s foot

Een driver’s foot voelt aan alsof deze is verdoofd of gekneusd. De één voelt de pijn over de hele voet maar vaker zijn de klachten het ergst in de bal van de voet, in de enkel en de hiel.
Vooral tijdens het filerijden waarbij de voet voortdurend bezig is met kleine intense bewegingen, doet het pijn.

Pijn in de bal van de voet

De voet maakt tijdens het autorijden repeterende bewegingen waarbij de bal van de voet het pedaal raakt. De pijn wordt veroorzaakt door de opgebouwde spanning in de spiertjes van de voorvoet en de tenen tijdens het autorijden. Meestal ontstaat deze pijn alleen rechts omdat de rechtervoet meer wordt belast. Als je constant het pedaal moet indrukken kán dit bursitus veroorzaken. Dit is een ontsteking van de met vloeistof gevulde zakjes die tussen de teengewrichten zitten en die ervoor zorgen dat het gewricht soepel kan bewegen.

Vaak wordt gedacht dat het niet uitmaakt welke schoenen je draagt tijdens het autorijden. Het juiste schoeisel kunnen klachten wel degelijk voorkomen. Met hoge hakken autorijden is een absolute no go!
Pijn aan de bal van de voet is meestal maar tijdelijk en als je na het rijden even gaat lopen en je voet rustig buigt en wat cirkels draait vanuit het enkelgewricht, zakt de pijn doorgaans snel.

Pijn aan de hiel bij autorijden

Pijn aan de hielen wordt vaak in verband gebracht met overbelasting in de vorm van springen of sporten. Dit is niet terecht. Je enkel en je hiel zijn constant in beweging tijdens het autorijden. Ook deze subtiele, repeterende bewegingen kunnen grote irritatie opleveren aan het gewricht en de spieren.
In combinatie met stekende hielpijn na het opstaan en pijn in de voetboog kan hielspoor de onderliggende oorzaak van je hielpijn zijn.
Deze hielpijn gaat niet vanzelf over en ontwikkelt zich verraderlijk omdat de klachten in eerste instantie na wat beweging verdwijnen. Negeer deze pijn niet want dan zullen de klachten alleen maar verergeren.

Wat kun je doen tegen hielpijn bij het autorijden?

  • Kies platte veterschoenen of sneakers. Leg desnoods speciale schoenen in de auto zodat je je hoge hakken kunt verwisselen zodra je instapt.
  • Inkoppertje: is de auto voorzien van cruise control? Gebruik die dan zo vaak mogelijk.
  • Zit je voor je werk veel op de weg? Dan is jouw auto je werkomgeving en deze moet ergonomisch bij jou passen. Vraag advies aan een ergotherapeut over je zithouding en de stand van je voeten tijdens het rijden. Eventueel kun je de pedalen anders laten afstellen zodat je voet een andere hoek maakt waardoor deze minder wordt belast.
  • Loop thuis niet te veel op blote voeten, draag liever iets met zachte ondersteuning binnenshuis. Footlogics Sensi zijn zachte zooltjes die helpen pijn te voorkomen én ze zitten heerlijk in je dichte pantoffels.
  • Hoe verleidelijk het in de zomer ook is: rijd geen lange stukken met teenslippers aan. Deze bieden onvoldoende ondersteuning en kunnen veel voetklachten veroorzaken.
  • Rust en rek. Als autorijden de waarschijnlijke oorzaak van je pijn is, is rust een sleutel tot herstel. En het is een goed idee om dat te combineren met dagelijkse rekoefeningen. Met voetoefeningen kun je voorkomen dat de plantaire fascia omhoogtrekt en strakker wordt, zodat deze beter in staat is je gewicht te dragen wanneer je weer in beweging komt.
  • Om voetpijn te verlichten, rol je met je voet over een fles met bevroren water. Je verlicht hiermee pijn aan de voet, maar je geneest de hielpijn hiermee niet.
  • Herken je de symptomen van hielspoor? Draag dan Footlogics Comfort, de echte lederen uitvoering Comfort PLUS of voor smalle schoenen Footlogics . Deze inlegzool is speciaal ontwikkeld voor overpronatie, hielpijn en hielspoor. Deze zooltjes passen in al je allerdaagse schoenen.
  • Ook als je niet dagelijks veel moet autorijden, is het goed om voor voldoende rust en afwisseling te zorgen als je met de auto naar je vakantiebestemming rijdt. Het is toch zonde als je straks niet op de lange latten kunt staan omdat je pijn hebt aan je hiel!
    Dus: neem elke 2 uur een rookpauze, zo wordt zitten pas écht het nieuwe roken 😉