Voetklachten tijdens het fietsen, mountainbiken en wielrennen

Wielrennen, mountainbiken of gewoon lekker lange afstanden fietsen: heerlijk! Lekker buiten zijn, genieten van de frisse lucht en de omgeving.

Misschien denk je daarbij eerder aan zadelpijn dan aan voetpijn, maar toch hebben veel wielrenners last van pijn aan hun voeten.

Pijn aan je voeten bij wielrennen: onderzoek de oorzaak

Zoals zo vaak bij voetpijn, begint het eerst te branden. Een warm en branderig gevoel aan de voorvoet. Kan gebeuren, denk je dan… het hoort ook een beetje bij wielrennen bij warm weer.

Toch is het goed om hier aandacht aan te besteden en te onderzoeken waar de pijn door wordt veroorzaakt. Zo voorkom je dat de pijn uiteindelijk zorgt voor een echte voetblessure.

Pijnlijke branderige voeten door warmte

Warm weer, grote inspanning, heet asfalt en ingepakte voeten. Tja, dat je voeten dan oververhit raken, is geen wonder. Een simpele oplossing, die ook nog zorgt voor een frisse geur, is mentholpoeder. Wrijf je voeten van tevoren even in, voordat je je sokken en schoenen aantrekt. Menthol heeft een fris en verkoelend effect.

Voetpijn door drukpunten tijdens het fietsen

Tijdens het wielrennen breng je je lichaam in een positie waardoor er veel druk komt te staan op de voorvoet en tenen. Doordat je schoen aan het pedaal vastzit, is er geen enkele bewegingsruimte voor je voeten. Bovendien sluit een wielrenschoen over het algemeen goed aan. Maar tijdens het fietsen zetten je voeten door de druk en de warmte ook nog uit, waardoor de druk nog meer wordt vergroot en zo is het cirkeltje rond.

Gevolgen van beknelde voorvoet

Hoe vaker je op de fiets zit, des te groter is de kans dat je beknelde voorvoet gaat zorgen voor andere klachten die hieruit voortvloeien, zoals beknelling van de zenuwen die door de voorvoet lopen.

Blijf niet doorfietsen maar onderzoek de oorzaak van je voetklachten.

Hier kun je op letten:

  • Past de schoen wel goed? Pas eens andere wielrenschoenen zodat je ook daadwerkelijk het verschil kunt voelen. Jouw eigen schoenen zitten voor jouw gevoel waarschijnlijk lekker comfortabel omdat ze naar jouw voeten zijn gaan staan. Maar het kan er ook voor zorgen dat steun op de belangrijkste plaatsen ontbreekt.
    Een te kleine schoen knelt af maar een te ruime schoen zorgt voor schuiven, irritaties en onvoldoende steun.
  • Heb je doorgezakte voeten? Om dit te controleren, ga je rechtop op je blote voeten staan en verdeel je gewicht eerst gelijk over beide voeten. Staan je voeten recht? Zakt de boog van je voeten niet door? Ga nu eens op één been staan en zoek je balans. Als je doorgezakte voeten hebt, zal je zien dat jouw voetboog ‘hulp’ nodig heeft van de enkel. De enkel wijst naar binnen en balans houden is lastig.
  • Is het mogelijk om grotere voetplaatjes te gebruiken? Kleine voetplaatjes geven meer druk onder de voet. Bij grotere plaatjes wordt de druk over een groter oppervlak verdeeld.
  • Ook kan de positie van de schoenplaatjes is van belang. De positie van de bal van je voet, ten opzichte van de pedaalas is belangrijk. Daarmee bepaal je hoe ver je voet naar voren of achteren op het pedaal komt te staan. Hoewel het een vrij eenvoudig klusje is, doe je er goed aan om dit even bij een speciaalzaak te laten doen. Zij kunnen rekening houden met de natuurlijke stand van je voeten en meekijken als je op het zadel (en in je schoenen 😉) zit.
  • Geen zadelpijn? Dan is het toch goed om te experimenteren met de hoogte van je zadel. Door je zadel hoger of lager te zetten, verandert je houding én de druk op je voet. Probeer het uit en ervaar het zelf.

Tips om wielrenschoenen te passen

Het is heel verleidelijk om je wielrenschoenen op kleur of uiterlijk te kiezen. Maar wat heb je aan mooie fietsschoenen als ze (op termijn) niet lekker zitten en voetklachten veroorzaken? Daarom hier een paar adviezen om wielrenschoenen te passen.

5 Tips om fietsschoenen te passen

  1. Opmeten
    Laat je voeten in de winkel opmeten. De lengte én de breedte. Hou er rekening mee dat je vaak op een maatje groter uitkomt dan dat je normaal draagt. We hebben een leuk blog geschreven over het kiezen van de juiste schoenen in de juiste maat. Je vindt het hier..
  2. BOA-sluiting
    Investeer in fietsschoenen met een BOA-sluiting. Deze zijn veel nauwkeuriger af te stellen dat de standaard klittenbandsluitingen. Je kunt ze steeds met kleine stapjes strakker of losser zetten, zelfs als je op de fiets zit. Ideaal als je voetklachten hebt.
  3. Hiel
    Controleer of je hiel stevig wordt gefixeerd in de fietsschoen, zonder dat dit druk geeft aan de hiel.
  4. Zolen
    Aan de zolen van fietsschoenen worden andere eisen gesteld dan voor andere sportschoenen. Hier geldt: hoe stijver de zool, hoe beter de schoen. Een hardere zool zorgt voor een beter krachtoverdracht. Ook dat zorgt voor minder druk op de voorvoet.
  5. Binnenzool
    Controleer de binnenzool. Ook al hoef je niet op je fietsschoenen te lopen, toch is de juiste ondersteuning ook bij fietsen van belang.

Bij hielspoor, doorgezakte voeten en pijn aan de voorvoet, kun je een paar inlegzooltjes kopen die hier speciaal voor zijn gemaakt. In dat geval is de oorspronkelijke binnenzool dus van ondergeschikt belang en geef je de schoen zelf een upgrade. Groot voordeel: de inlegzooltjes verhuizen gewoon mee naar de volgende (sport)schoen.

Footlogics heeft speciale zooltjes voor je fietsschoenen en met deze tips kan het niet anders dan dat jij straks op souplesse rijdt. Op naar de bolletjestrui!