arrow left Terug naar overzicht

Met Sterke voeten 2022 in!

Van springtouw tot voetyoga: zo blijf je vitaal in een paar minuten per dag

Lieve mensen, de beste wensen!

Een blog over vitaliteit, dat past helemaal bij de goede voornemens voor het nieuwe jaar. Maar wat ons betreft worden deze tips onderdeel van je dagelijks leven. Als ze eenmaal routine zijn, kost het je helemaal geen moeite!

De een is gek op sporten en staat te trappelen om zijn sportschoenen aan te trekken. De ander blijft liever thuis om sport te kijken op de buis. Soms wil je wel, maar kan je niet, om wat voor reden dan ook. Het gaat er mij niet om wat ‘beter’ is. Het gaat mij erom dat je goed voor jezelf zorgt. Dus beweeg je veel? Voorkom blessures. Beweeg je weinig, houd je voeten (de basis van je lijf) dan toch soepel.

  1. Voorkom klachten aan heupen en knieën

Heb jij doorgezakte voeten of platvoeten? Dan is dat een puntje om rekening mee te houden. Of je nu wandelt, sport of lang stil moet staan, je zal merken dat je enkels naar binnen draaien en de boog onder je voeten, naar beneden zakt. Je lichaam komt dan niet in zijn natuurlijke houding en dat geeft weer spanning op andere lichaamsdelen, zoals onderrug, heupen en knieën.

Om je voeten te ondersteunen is het goed om inlegzolen te gaan dragen, die je voeten op de juiste plaats ondersteuning bieden zodat ze niet meer doorzakken.

Daarnaast is het goed om dagelijks oefeningen te doen voor het versterken van je voeten, enkels en voetboog.

Om het nog makkelijker voor je te maken, hebben we een videootje voor je gemaakt. Het goede nieuws: je wordt er ook nog eens heerlijk ontspannen van. 🧘🏼‍

  1. Wie mooi wil zijn hoeft geen pijn te lijden

‘Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden’… wie heeft dat spreekwoord ooit heeft verzonnen? Ik ben er overigens wel mee opgegroeid en je snapt- ik ben het hier echt niet mee eens. (Al heb ik van horen zeggen dat een bepaalde ontharingsmethode meer op een martelbehandeling lijkt 🥴.)

Zoals je misschien weet, ben ik een echte hoge-hakken-gek. Ze kunnen mij niet hoog, shiny en sexy genoeg zijn. Ik voel me er op en top vrouwelijk door. Maar eh, nee… ik draag ze niet altijd en ook niet de hele dag. En ik ga er zeker geen pijn voor lijden.

Ook hiervoor heb ik twee tips: draag onze unieke High Heels Comfort om lekker lang op je hoge hakken te kunnen dansen. En doe voetyoga om je voeten daarna een extra boost te geven.

Op deze video word je begeleid om je kuiten en achillespezen te versterken. De pijn aan de bal van je voet verdwijnt en versterkt de enkels. Doe de oefening het liefst meteen als je je hoge hakken uitdoet.

  1. Goed begin van de dag

Soepele en ontspannen spieren zijn niet alleen belangrijk als je gaat sporten, een warming-up is ook een perfect begin van je dag. We hebben een paar praktische oefeningen die je enkels versterken en je voeten soepel houden. Onderdeel van de oefening is een kleine ‘loopmeditatie’ waardoor je niet alleen lekker gaat ontspannen maar ook een stevig en geaard gevoel kunt ervaren.

Je hebt hiervoor alleen een matje nodig. Bekijk hier de video.

Ben je sportief aangelegd? Dan kun je na deze oefening gerust 30 seconden touwtje springen. Probeer daarbij te landen op de bal van je voet en maak zo kort mogelijk contact met de grond. Voor een zachte landing doe je dit ook op je yogamatje.

  1. Recht staan: rug recht, borst vooruit?

Als je denkt aan een rechte houding, denk je meestal aan ‘rug recht en borst vooruit’, toch? Maar als ik je nou vertel dat recht staan begint bij je voeten… Probeer het maar eens.

  • Om te zien hoe recht jij staat, kom je op armlengte voor een muur staan.
  • Je brengt je armen omhoog en je plaatst je vingertoppen tegen de muur aan.
  • Dan neem je je armen terug omlaag.
  • Je brengt je gewicht een klein beetje meer naar de hielen toe.
  • En je brengt nogmaals je armen omhoog.

Merk je het verschil?

De meeste mensen hebben hun gewicht iets te veel op hun voorvoeten. Daardoor belast je je voorvoeten te veel.

Voor een mooie rechte houding, zorg je dat je je gewicht over de hele voet verdeelt. Wil je deze oefening nog even bekijken? Dat kan. Hier is de video.

  1. Maak een begin

Zelfs de meest fanatieke sporter heeft weleens géén zin. Geen zin om die sporttas te pakken, geen zin om zich om te kleden, geen zin om naar de sportschool te gaan. Op zo’n moment moet je het van je discipline hebben. Best lastig, als je net ruzie hebt gehad of een kater hebt van gisteren.

Dé tip? Je hoeft niet te sporten maar je gaat wél naar de sportschool toe. Je pakt je sporttas, trekt je sportschoenen aan en gaat op weg. Je hoeft niet te sporten, als je maar naar binnen gaat. Desnoods draai je daarna weer om en ga je terug naar huis. Je zal zien dat je brein al zo is geconditioneerd dat het prettige ik-heb-zin-om-te-sporten gevoel het overneemt en ach… nu je hier tóch bent, kun je net zo goed even aan de apparaten hangen.

En als je liever op de bank hangt dan aan de apparaten? Dan geldt voor jou precies hetzelfde. Trek goede schoenen aan en pak je jas. Beloof jezelf dat je over 5 minuten weer mag Netflixen. Je hoeft alleen maar een klein blokje om. Ook jij legt op deze manier een paadje aan in je brein. Dat paadje wordt een gewoonte en het blokje om, wordt in de loop van de tijd vanzelf een wandeling.

Enjoy!


Aanbevolen inlegzolen:

Naar alle inlegzolen van Footlogics


Over de schrijver
dropdown

Moniek Martens - Gediplomeerd Voetkundig Adviseur Moniek Martens is naast oprichter Jeroen Schiks, mede-eigenaresse én het gezicht van Footlogics Inlegzolen. Als gediplomeerd Voetkundig Adviseur helpt zij je graag met professioneel advies zodat jij weer lekker kunt lopen zonder pijn. Ook deelt ze haar uitgebreide kennis met objectieve informatie over voetklachten en -oplossingen op het blog van Footlogics. Footlogics werkt met een team van specialisten op het gebied van podologie, technici, tekenaars, schoenontwerpers, voetspecialisten en materiaaldeskundigen. In hun fabriek in Barcelona ontwikkelen zij inlegzolen die voldoen aan de hoge kwaliteitseisen die zij stellen op het gebied van werkzaamheid, draagcomfort, duurzaamheid, vochtafdrijving, veerkracht, schokabsorbtie en design.

Anderen bekeken ook

payment gateways
Webshop keurmerk logo Thuiswinkel Waarborg logo Avg ok logo