Diabetische voet. Hoe voorkom je dat? 5 Praktische tips.

Diabetes. Allerdaagse dingen vragen ineens extra zorg en aandacht.

Je voeten bijvoorbeeld. Die zijn een stuk gevoeliger voor wondjes dan ‘gewone’ voeten. Bovendien helen verwondingen minder goed door een slechtere doorbloeding. In het meest vervelende geval resulteert het in een diabetische voet op.

Hoe komt dat?

Diabetes veroorzaakt vaak beschadigingen aan de zenuwuiteinden van de voeten. Dat gaat vaak samen met gevoelloosheid waardoor je wondjes te laat opmerkt. Een wondje krijgt dan al snel alle tijd om te ontsteken.

Hou je voeten gezond. Controleer elke avond voor het slapengaan je voeten en bezoek regelmatig een podoloog. Dat kan veel ellende voorkomen.

1. JE EETPATROON

Eet en drink regelmatig en bewust

Drink voldoende water. Zo’n anderhalf tot 2 liter per dag. Je nieren werken namelijk niet meer optimaal waardoor het watergehalte van het lichaam daalt.

Eet regelmatig, gezond en zoveel mogelijk in gelijke (kleine) porties. Wisselende glucosewaarden in het bloed kunnen de zenuwen en bloedvaten beschadigen. De medische term hiervoor is Peripheral Neuropathy. Een pijnlijke aandoening die soms verlies van het gevoel in de voeten tot gevolg heeft. De symptomen zijn tintelingen, een branderig gevoel en verstoring van het evenwichtsorgaan.

2. BEWEEG ELKE DAG

Sporten en bewegen verbeteren de bloedsomloop en verlagen de bloeddruk. Kies voor een sport waarbij de voeten veel te doen hebben zoals hardlopen, fietsen en wandelen (Nordic Walking).

Beweeg zoveel mogelijk op dezelfde intensiteit. Dit voorkomt, net als regelmatig eten, schommelingen in de suikerspiegel.

Als je op pad gaat voor sportschoenen let er dan op dat ze stevig en ondersteunend zijn, voldoende breed om ruimte voor de tenen te laten en de hielkuip zacht en stevig tegelijk is.

Natuurlijk moet de binnenvoering ‘ademen’ om je voeten droog te houden.

3. ORTHOPEDISCHE SCHOEN EN INLEGZOOLTJES

Natuurlijk loop je het liefste op leuke en modische schoenen. Maar jammer genoeg bieden dit soort schoenen vaak onvoldoende support als je diabetes hebt. Dat betekent dat je moet kiezen voor schoenen of inlegzooltjes die speciaal aangemeten en aangepast zijn door de podoloog.

Dat betekent overigens niet dat je nooit meer op ‘gewone’ schoenen kunt lopen. Wissel het af. Hiermee voorkom je dat bepaalde punten in je voet overmatig belast worden.

Het belangrijkste kenmerk van orthopedische schoenen of inlegzooltjes is dat ze het lichaamsgewicht over de hele voet verdelen en overdruk wegnemen. De voornaamste werking zit dan ook vaak in de ‘arch-support’. Dat is de ondersteuning die in de holte van de voet wordt geboden.

4. BESCHERM JE VOETEN. ÓÓK BINNENSHUIS

Loop zo weinig mogelijk op blote voeten. Hoe prettig je dit ook vindt. Je tenen stoten tegen een tafelpoot kan al zorgen voor een slechthelende wond.

Zoek een comfortabel midden. Je voeten mogen niet te warm en niet te koud worden. Te warme voeten zijn een voedingsbodem voor bacteriele groei en te koude voeten belemmeren de bloedsomloop.

Veel mensen vinden het niet fijn om binnen op hun schoenen te lopen. Koop orthopedische slippers of leg een inlegzooltjes in je pantoffels. Die moeten wel een gesloten hiel hebben anders gaat het zooltjes glijden.

5. DIABETISCHE SOKKEN

Vind je het fijn om binnenshuis zo min mogelijk aan je voeten te voelen? Probeer dan diabetische sokken. Die zorgen voor drukvermindering door lichte compressie. De kans op irritaties is minimaal.

Liever gewone sokken? Dat kan. Anders dan je misschien denkt zijn sokken van 100% katoen slecht vochtafdrijvend. Katoen absorbeert juist vocht. Een uitgelezen omgeving voor bacterieen dus. 100% synthetisch materiaal of een katoenmenging zijn uitstekend vochtafdrijvend en houden ze je voeten droger dan katoenen sokken.

Footlogics verkoopt zooltjes die speciaal bestemd en geschikt zijn voor diabetes, arthiris en zeer gevoelige voeten. Wilt u hier meer over weten? Klik dan op onderstaande banner.