BPM, sixpack en overmoed

Jammer.

Een invaljuf bij de bodyshape.

Invallers kennen ons niet en trainen vaak op een lagere intensiteit dan we gewend zijn.

Deze ziet er in ieder geval stoer uit.

‘Hoe pakt Katelijne haar lessen aan?’ vraagt ze.

Ik roep snel: ‘Katelijne maakt het héél zwaar en intensief. Hoog tempo, veel afwisseling in cardio- en krachttraining.

Ik dik het een beetje aan.

Zwaar? Intens? Hoog tempo? De dames om mij heen kijken ongerust op. Ik zie allemaal nieuwe gezichten. Oei, vast beginners voor een proefles.

Ze vraagt niet verder.

De muziek gaat aan. Snoeihard, opdwepend en met héél veel BPM (beats-per-minute).

Juf heeft er duidelijk zin in.

In een moordend tempo wisselen de oefeningen elkaar af. Opdrukken, snel opstaan, gewichten pakken en de biceps pesten, steps op- en afstappen, touwtje springen, snel gaan liggen en 50 crunches.

En dat alles nog een keer. En nog een keer.

We krijgen nauwelijks rust. Ik probeer op adem te komen in de seconden dat ik water pak. Fanatiek roept de juf dat we moeten dóórbewegen. ‘De hartslag moet hoog blijven. Je lichaam mag niet afkoelen.

Er druipen wat beginners af.

ik voel hun geërgerde blikken in mijn rug. Opgewekt glimlach ik naar de juf. Met een reserve-restje inspanning zet ik er nog een tandje bij.

De laatste 10 minuten zijn ingeruimd voor onze sixpacks en de slanke taille. Het kan de dames gestolen worden. Ze liggen uitgeteld op de mat.

Dan is het uur voorbij.

De juf pakt haar spullen en vertrekt. Een enorm gemopper barst los. ‘ja meiden, dit is ook géén les voor watjes’. De stilte die valt wordt opgevuld door vernietigende blikken.

ik vergeet voor het gemak dat je mij na mijn eerste proefles, 2 jaar geleden, óók kon opvegen. Dat een vriendin me de keer erop mee naar de sportschool moest sleuren. Dat het wel een week of 6 duurde voor ik er echt lol in kreeg.

Natúúrlijk vergeet ik dat.

Ik ga gauw douchen.

Zijn je voeten na een uur intensief sporten toe aan een ontspannende rek-strekoefening? Probeer dan eens de yoga oefening voor je voeten.