De juiste schoenen; 7 tips om een misser te voorkomen

Een goede steun-of inlegzool kan veel voet- en houdingsklachten corrigeren en verlichten maar als je geen geschikte schoenen draagt kan je inlegzool nooit 100% zijn werk doen.

Je voeten, zolen en schoenen vormen één geheel en hoe beter schoenen en zolen met elkaar samenwerken hoe fijner dat is voor je voeten en hoe beter voor je voetklachten 😊

Kies de juiste schoenen

De maat die je past

Dat lijkt logisch maar het zal je verbazen hoeveel mensen te kleine of juist te grote schoenen dragen.
Laat je voeten eens een keer goed opmeten voor je een nieuw paar schoenen koopt. Je bent misschien wel verrast! In ieder geval kan de juiste maat schoenen al een hoop ongemak voorkomen.

Voor elke gelegenheid een passende zool

Nog zo’n open deur 🙂 en toch..ik denk dat we het allemaal wel eens gedaan hebben: op je zomerse slippers tijdens je vakantie urenlang door een gezellig dorpje slenteren of een stevige bergwandeling maken op je All Stars. Kijk dus altijd of je schoenen passen bij je activiteit of werk.

Elke voet is anders

..en elk (afwijkend) voettype vraagt andere zorg. Kies bij platvoeten niet alleen een goed ondersteunend voetbed; draag ze in schoenen met een lage (slee)hak en stevig contrefort (hielomsluiting). Zakken je voeten ook nog erg naar binnen of juist naar buiten dan kan het raadzaam zijn om je schoenen (aan één van beide zijden) te laten schoren.

Bij een holvoet is dat weer anders. Naast een drukverdelend voetbed (eventueel met extra voorvoetsteun) zodat de middenvoetsbeentjes ontlast worden is een schoen van schokabsorberend materiaal of stretchleer erg belangrijk om de druk op de voorvoet te verminderen

 

De anatomie van je schoenen

De zool
Afhankelijk van je werk, sport of bezigheid kun je kiezen voor heel veel verschillende zolen. Glad of ruw, stevig of juist soepel. Zo zul je naar kantoor eerder kiezen voor een schoen met gladde soepele zool en bij een wandeltocht door de bergen voor een stevige profielzool.

De sluiting
Een goeie schoen sluit goed om je voeten, niet te stevig niet te los. Je regelt het zelf het beste bij schoenen met een vetersluiting.

De meeste modeschoenen met veters zijn parallel geveterd. Veel mensen vinden dat er mooier uitzien maar omdat de vetergaten niet allemaal evenveel belast worden kan de steun ongelijk verdeeld zijn. De kruislingse vetermethode zorgt juist wél voor gelijke belasting en steun:

Breedtematen
We zien het steeds vaker: alledaagse schoenen die in verschillende wijdtematen worden aangeboden.
Er zijn 8 breedtematen: A t/m K. Letters E en F zijn de smalle schoenen, H t/K zijn de breedste maten.
Kies de breedtemaat die bij je past: te smalle schoenen kunnen likdoorns, eelt, een eksteroog en zelfs neuropatie veroorzaken. Te brede schoenen belasten de spieren, pezen, banden en gewrichten. Omdat je voet schuift in je schoenen is deze constant bezig met corrigeren en balans zoeken.

Teenbox
Zorg dat je schoenen in de hoogte (vooral bij hamertenen) voldoende ruimte aan je tenen geven. Je moet je tenen lekker en goed kunnen bewegen, dat voorkomt dat je zenuwen bekneld raken en je tenen pijnlijk gaan tintelen of ‘doof’ voelen.

Contrefort of hielomsluiting
Goede schoenen zitten stevig om de hiel. Zo geef je ook je enkel stabiliteit en voorkom je zwikken en naar binnen of buiten zakken.

Lengtemaat
Zorg dat je schoenen 1-1,5 cm langer zijn dan de langste teen. En dat hoeft niet altijd je grote teen te zijn 🙂
Je voeten veren bij het afzetten iets door en die extra lengtetoegift heb je nodig om je voeten en tenen bij het afwikkelen voldoende ruimte te geven.
Spits toelopende (nette) modeschoenen als Van Lier lijken voldoende ruimte te geven maar dit is alleen maar overmaat en dat gebruik je niet bij afwikkelen.

Hakhoogte
Hoe hoger je hak hoe meer je lichaamsgewicht verplaatst van je hiel naar je voorvoet. En dat gebeurt al bij hakken van 2 á 3 cm. En bij 4 cm. rust al bijna je hele gewicht op voorvoet. Het gevolg kan zijn: pijn aan de bal van je voet, pijnlijke knieëen en een vermoeid gevoel in je onderrug. Moet je dan eigenlijk altijd lage hakken dragen? Nee hoor; soms kan het bij hielspoor juist verlichtend werken om op een klein hakje te lopen. Ga dan niet hoger dan 4 cm.
Loop je graag op hoge hakken? Probeer als dat mogelijk is op hakken met een plateau van minimaal 2 cm. en voldoende teensprong te lopen.

En onmisbaar in je hoge hakken is onze Footlogics Highheelcomfort 😉. Dit superzachte zooltje is speciaal ontworpen voor hoge hakken. De ondersteuning verdeelt je lichaamsgewicht zodat je zonder pijn tóch lekker op je hoge hakken kan lopen.

Footlogics heeft voor elke schoen en activiteit een passende inlegzool