Jumpers knee (Springers knie)

Te vaak hoogspringen, té diep doorzakken bij een afsprong of landing, moeilijke en zware oefeningen en teveel herhalende bewegingen. Dan kunnen je knieën overbelast raken. Heb je langdurig pijn net onder je knie, pijnlijke stijve knieën na het sporten en zere bovenbeenspieren, dan kan het zijn dat je een Jumper’s Knee hebt.

Wat is een Jumpers knee

Een Jumpers knee is een lichte ontsteking van de knieschijfpees (patellar tendon). Deze pees verbindt de knieschijf (patella) aan het scheenbeen (tibia). Een moeilijk woord voor Jumpers knee is patellatendinopathie of patellapeestendinopathie.

Een Jumpers knee is een typische overbelastingsblessure. Het woord zegt het al, je knieën en bovenbeenspieren zijn meer belast dan ze aankunnen. Jumpers knee komt niet alleen voor bij hoogspringers. Basketbal, volleybal, gymnastiek, hardlopen, en voetbal – zet ook veel druk op de knieën

‘Een Jumpers knee? Ah joh, beetje pijn in m’n knie’

Jumpers knee lijkt een onschuldige blessure en wordt daarom niet altijd serieus genomen. Mensen negeren de pijn en blijven gewoon doortrainen Maar het is belangrijk om te weten dat een jumpers knee snel flink erger kan worden en dan lastig te behandelen is. Er kan uiteindelijk zelfs een operatie noodzakelijk zijn. Begin dus op tijd met behandeling. Dat voorkomt blijvende schade aan je knie.

Hoe werkt de knie?

Je verwacht het misschien niet maar de knie is het grootste gewricht van je lichaam. Je knieën zorgen voor stabiliteit en maken dat je kunt buigen, draaien en strekken.
De knie kan dat niet allemaal alleen. Om goed te funktioneren werkt je knie met andere lichaamsdelen samen. De allerbelangrijkste zijn je hamstring, de bovenbeenspier en de pezen en botten rond je knie.

Dijbeen, scheenbeen en de knieschijf geven de knie kracht om je lichaamsgewicht te dragen. De botten die samenkomen bij de knie zorgen ervoor dat de knie dat gemakkelijk kan buigen.

  • Dijbeen, scheenbeen en de knieschijf geven de knie kracht om je  lichaamsgewicht te dragen. De botten die samenkomen bij de knie zorgen ervoor dat de knie dat gemakkelijk kan buigen.
  • Spieren rond je knie ondersteunen de gewrichten. Je hebt ze nodig om te kunnen buigen en strekken. Ze houden samen met de botten en pezen de knie stevig bij elkaar. De spieren rond de knie aan de voorzijde helpen bij  rekken en uitstrekken van je been.
  • De knieschijfpees is cruciaal bij het strekken van de knie. De hamstring (aan de achterkant van de dij)  heb je nodig bij het buigen van je knie.
  • Pezen zijn sterke weefsels die de spieren verbindt met botten. De pezen aan de voorkant van de knie zijn quadriceps(bovenbeen)pees en kniepees. De quadricepspees loopt over de knieschijf heen en zit vast aan de bovenkant van de knie. Deze pees zorgt er samen met de kniepees voor dat je been kan strekken.De kniepees zit vast aan de onderzijde van de knieschijf en hecht zich aan de bovenkant van het scheenbeen.

Jumper’s Knee – waar zit de pijn

Als je een Jumpers knee hebt voel je de pijn aan de onderzijde van de knie.
Bij een Jumper’s Knee is de knieschijfpees beschadigd en verzwakt door veelvuldig springen en landen. Strekken van het been is moeilijk en pijnlijk.

Veel voorkomende symptomen van de Jumpers knee

1. Pijn net onder de knie
2. Stijve knieën, vooral tijdens springen, knielen, hurken, zitten, of traplopen
3. Pijn bij het buigen van de knie
4. Pijn in je bovenbenen
5. Gevoel van zwakke benen of kuiten
6. Evenwichtsproblemen ( maar dat komt iets minder vaak voor)

Behandeling van een Jumper’s knee

Artsen onderscheiden 5 niveaus bij een Jumper’s knee. Niveau 1 wordt gegeven als je pas pijn hebt na intensieve activiteit en niveau 5 als je dagelijks constante pijn hebt en niet meer mee kan sporten.

Tijdens een onderzoek vraagt de arts je te rennen, springen, knielen of hurken. Dat onderzoek bepaalt het niveau van pijn. Soms wordt er een röntgenfoto of MRI gemaakt. Afhankelijk van het letsel, varieërt de behandeling van rust en icepacks tot aan een operatie.

Wat kun je zelf doen?

• Neem rust en spring zo min mogelijk
• Leg icepacks op de knie, dat verzacht de pijn en vermindert de ontsteking
• Draag een knie-brace of band om de knie te ondersteunen. Draag de band net over de knieschijfpees, onder de knieschijf. Een knie-brace verlicht de pijn en ontlast de knieschijfpees.
• Plaatsen een kussen onder het been als je slaapt

In het engels wordt dit ook wel de RICE formula genoemd Rest, Ice, Compress, Elevate

• Ibuprofen minimaliseert pijn en zwelling
• Massage therapie
• Doe lichte low-impact oefeningen om de knie te versterken
• Volg een spierversterkend programma’s bij een goeie fysiotherapeut. Deze programma’s concentreren zich op de spieren en spiergroepen die het meeste gewicht te verwerken krijgen zoals bovenbeen- en kuitspieren
• Injecties om zenuwuiteinden minder gevoelig te maken en de ontsteking te remmen

Jumper’s knee operatie

Als niets helpt en de pijn aanhoudt of de knieschijfpees ernstig beschadigd is kan een operatie nodig zijn. Het ontstoken weefsel en het beschadigde deel van de knieschijfpees wordt verwijderd of er worden kleine sneetjes aan de zijkant van de kniepees gemaakt. Dat verlicht de druk op het middengebied van de knie.
Na de operatie volg je een revalidatieprogramma met spierversterkende oefeningen en massages. Dat programma duurt zeker enkele maanden en kan wel een jaar duren.

Herstel

Herstellen van de Jumper’s Knee kan een paar weken tot enkele maanden in beslag nemen. Doe het rustig aan en vermijdt activiteiten die je knie belasten. Dat betekent niet dat je in deze periode helemaal niet kunt sporten. Bewegen is juist goed voor het herstel. Overleg met je huisarts of fysiotherapeut wat voor jou het beste is.

Voorkom Jumper’s Knee – Wees er snel bij

Goede rek- en strekoefeningen voor je bovenbenen, hamstrings en kuiten kunnen een Jumper’s Knee voorkomen. Doe ze zowel vóór als na het sporten.

Gebruik een goed, ondersteunend inlegzooltje wat er speciaal voor gemaakt is om tijdens het sporten je voeten te ondersteunen en sportblessures als Jumper’s Knee te voorkomen