Heb jij enig idee hoeveel stappen je zet op een dag? Dat is erg makkelijk bij te houden met de stappenteller op je mobiele telefoon. Hoewel we tegenwoordig steeds minder bewegen omdat we veel zittend werk doen, vinden we het toch vanzelfsprekend dat we overal naartoe kunnen lopen.
Tijdens een middag slenteren door de stad zet je al snel drieduizend stappen en een avondje dansen levert zo achtduizend stappen op! Dus als je voetpijn hebt, heb je daar gewoon hartstikke veel last van.

Wat is de oorzaak van voetpijn?

Je voet bestaat uit wel 28 botjes en meer dan 100 spieren, pezen en gewrichtsbanden. Dat is waarschijnlijk veel meer dan je dacht. In zo’n complex netwerk kan natuurlijk van alles misgaan. Er hoeft maar bij één spier iets ‘fout’ te gaan waardoor je voetpijn krijgt en dan zullen andere spieren proberen deze fout te corrigeren. Een overbelaste pees, wordt opgevangen door spieren, zodat je tóch overeind blijft staan. Je lichaam zoekt altijd naar manieren om in balans te blijven. Een supermooi systeem, toch?

Hoewel het lichaam dus zo slim is om zelf de oplossing te vinden om voetpijn te verminderen door de aangedane plek te ontzien, wordt daarmee het probleem eigenlijk alleen maar verplaatst. Je ontwikkelt een onnatuurlijk looppatroon en dat kan weer leiden tot hamertenen, eeltknobbels of een overbelaste achillespees. De overbelasting kan zich zelfs op een heel andere plaats in je lichaam manifesteren, waardoor je zelf de link met de oorspronkelijke voetpijn niet eens meer legt.

Veel voorkomende klachten die hun oorsprong vinden bij voetpijn zijn:

  • Pijn aan de hiel
  • Pijn aan de schenen
  • Kniepijn
  • Bekken scheefstand
  • Lage rugpijn
  • Scheefstand van de wervelkolom
  • Nekpijn

Als je dit lijstje ziet, merk je dat je voeten letterlijk de basis vormen waar je hele skelet op is gebouwd. Daarom is het zo belangrijk om niet door te lopen met voetklachten maar je moet zo snel mogelijk de voetpijn verminderen.

Herken eerst de symptomen

Onderstaande punten kunnen je meer vertellen over de voetpijn die je hebt en waar het op kan wijzen.

  • Gevoeligheid bij aanraking, verdikking en een warme plek kunnen duiden op kneuzing of breuk.
  • Irritatie en/of pijn zodra je op schoenen loopt en heb je geen pijn als je op blote voeten loopt? Dan lijkt het erop dat het aan de schoenen ligt. Of doet het pijn bij alle schoenen die je hebt? Dan lijkt het toch op een verwonding. Het kan zelfs een ingegroeide nagel zijn.
  • Bulten op je tenen. Misschien heb je een hamerteen ontwikkeld?
  • Pijn onder de hak van je voet en hielpijn, met name als je een tijd hebt gezeten of als je ’s morgens opstaat? Dat duidt op hielspoor. Je kunt deze voetpijn verminderen met oefeningen en door speciale inlegzooltjes te dragen.

Voetpijn verminderen die door hielspoor ontstaat

Onder de voet vanaf het hielbot tot aan je tenen, loopt een zogenaamde peesplaat. Dat is de stevige ‘band’ die je voelt als je op je tenen gaat staan. Deze peesplaat wordt steeds uitgerekt als je loopt, rent of springt. Dat geeft flinke spanning bij de aanhechting bij het hielbot. Het botvlies kan geïrriteerd raken en gaan ontsteken waardoor verkalking aan het bot ontstaat: hielspoor.

De beste manier om deze voetpijn te verminderen, is zorgen dat die peesplaat niet zo onder druk komt te staan. Geef je voeten dus rust. Voetpijn verminderen en hielspoor voorkomen, doe je door speciale inlegzolen te dragen. Want de belangrijkste oorzaak van deze overbelasting is overpronatie. Overpronatie is het doorzakken van de enkels naar binnen toe. Je voet probeert dit te corrigeren waardoor de voetboog extra hard moet werken. Daar is de peesplaat niet langdurig tegen bestand.
Dus een inlegzool die een stevige hielkuip heeft, ter ondersteuning van de enkels en een orthopedisch ontworpen verhoging onder de voetboog zodat je voet in de juiste stand wordt gezet, zorgt dat voet pijn vermindert.
Uiteraard loop je daardoor ook minder risico op alle andere vervelende klachten die je kunt krijgen als gevolg van een verkeerd looppatroon.

Voetpijn voorkomen

De inlegzolen kun je ook dragen als je nog geen voetpijn hebt. Op die manier kun je voetpijn voorkomen en loop je sowieso in ál je schoenen lekker. Want de inlegzolen haal je makkelijk uit je schoenen om ze in een ander paar te dragen. Wissel de schoenen af maar de ondersteuning niet!

Bekijk ons uitgebreide assortiment inlegzolen. Bij alle zolen staat uitleg over de schoenen waar je ze in kunt dragen en voor welke voetklachten ze geschikt zijn.

payment gateways
Webshop keurmerk logo Thuiswinkel Waarborg logo Avg ok logo