Zwanger en hielspoor? Vertroetel je voeten (en jezelf!)

Ben je zwanger? Gefeliciteerd! Natuurlijk hopen we dat je geniet van je zwangerschap en deze bijzondere periode… Natuurlijk zijn er vrouwen die negen maanden lang zingend, dansend en stralend door het leven gaan. Maar even onder ons: die roze wolk, bestaat voor de meeste vrouwen niet. Voor is de zwangerschapsperiode óók een tijd van allerlei zwangerschapskwaaltjes en -ongemakken. Eén van de veel voorkomende kwalen tijdens zwangerschap is hielspoor.

Eerst: hoe herken je hielspoor ook alweer?

Het belangrijkste symptoom van hielspoor is de vlammende pijn onder je hak. De pijn is het heftigst nadat je een tijdje hebt gezeten of gelegen. Als je even hebt gelopen, neemt de pijn weer af. Maar deze riedel blijft zich herhalen. Juist doordat de pijn tussendoor verdwijnt, denk je dat het vanzelf wel overgaat. Maar hielspoor wordt veroorzaakt door een overbelaste peesplaat die onder je voet doorloopt. Dit geeft voortdurend spanning op de aanhechting aan de binnenkant van het hielbot en op die plek ontstaat verkalking. Het weefsel eromheen kan ontstoken raken. Et voilà: hielspoor.

Aanbevolen steunzolen voor hielspoor

Footlogics Comfort inlegzolen voor hielspoor

Footlogics Comfort € 26,95

De volle lengte inlegzool die echt werkt bij hielspoor.
Voorkomt en verlicht voetklachten. Ideaal als je veel loopt en staat. Bekijk dit product

Kan hielspoor door zwangerschap worden veroorzaakt?

De belangrijkste oorzaak van hielspoor is overbelasting van de peesplaat. Dit zie je het meest bij overpronatie (het doorzakken van de voet).

Triggers voor overpronatie

  • Regelmatig hardlopen
  • Voor je werk langdurig moeten stilstaan
  • Werken op een harde ondergrond zoals asfalt of beton
  • Vaak (erg) hoge hakken dragen
  • Gewichtstoename
  • Zwangerschap
Als je één of meer van de triggers herkent of een combinatie ervan, loop je aanmerkelijk meer risico om hielspoor te ontwikkelen. Je ziet: zwangerschap komt ook in dit rijtje voor.

De volgende punten spelen daarbij een rol:

  • Gewichtstoename Ja duh, je komt wel wat kilootjes aan tijdens je zwangerschap, sommige vrouwen zelfs 17 kilo of meer! Niet alleen je voeten hebben onder de gewichtstoename te lijden, ook de gewrichten van je knieën krijgen het dan zwaar.
  • Hormonale verandering Sterk spul hoor, die mix van zwangerschapshormonen. Hormonen die een rol spelen zijn bijvoorbeeld oestrogeen, progesteron, HCG, HPL, prolactine, relaxine en oxytocine.
Onder invloed van het zwangerschapshormoon relaxine verweken de banden, het kraakbeen en de pezen. Dit is om meer ruimte te creëren voor de baby en als voorbereiding op de bevalling. Deze verweking vindt echter ook tussen de 26 (!) botjes van je voet plaats. Hierdoor kunnen ze iets verschuiven ten opzichte van elkaar. Ook het bindweefsel rond je hielen wordt weker waardoor je voeten sneller overbelast raken.
  • Zwaartepunt van je lichaam verplaatst zich
Door het gewicht van de groeiende buik verplaatst het zwaartepunt van je lichaam zich langzaam steeds een beetje meer naar voren. Gelukkig is je lichaam in staat om balans te zoeken, je valt dus niet zomaar om 😉 Op zoek naar een stabiele houding wordt het gewicht anders dan normaal verdeelt over de voeten. Die verdeling kan bij iedere vrouw anders zijn. Je kunt meer op je hielen gaan lopen of juist meer op de zijkanten van je voeten. Dit betekent ook dat de druk die wordt uitgeoefend op de voetbotjes, gewrichten, pezen en spieren anders is dan normaal.
  • Ander looppatroon
Een hoogzwangere vrouw ‘waggelt’ vaak een beetje als ze loopt. Niet zo gek, want zeker als de baby is ingedaald, heeft ze meer ruimte nodig. Het looppatroon verandert daardoor en om evenwicht te bewaren loop je meer over de buitenkant van je voet. Ook als je stilstaat, laat je het gewicht vooral rusten op de buitenzijde van de voeten.
  • Vocht
Ongeveer 70% van de zwangere vrouwen houdt vocht vast. Vaak is het vocht terug te zien in de enkels en dikke voeten. Als je zwanger bent, herken je vast één of meer van bovenstaande punten. Maar we zijn nog niet klaar. Hoewel de volgende punten niet van invloed hoeven zijn op het ontwikkelen van hielspoor, vermelden we ze toch voor de volledigheid omdat deze voetklachten ook veel voorkomen tijdens zwangerschap.

Andere voetklachten tijdens de zwangerschap

  • Kramp in je voeten Je krijgt kramp in je voeten en/of benen als gevolg van afgeknelde bloedvaten en/of magnesiumtekort. Heel vervelend en je kunt je rotschrikken als je zo wakker wordt. Je kunt kramp voorkomen door de bloedsomloop te stimuleren en magnesiumtabletten te slikken voor je naar bed gaat. Dit laatste uiteraard eerst even met je huisarts overleggen.
  • Restless legs: rusteloze benen
Rusteloze benen, dat kun je gerust heel letterlijk nemen. Met name in rust (als je probeert te slapen) voel je een onbedwingbare drang om je benen te bewegen. Dit gaat vrij schokkerig en het is ook voor degene die naast je ligt geen pretje! De oorzaak kan een slechte doorbloeding, tekort aan ijzer of foliumzuur zijn. Beweeg voldoende, drink geen koffie voor het slapen en slaap in een koele slaapkamer.
  • Spataderen Onder invloed van het hormoon progesteron verslappen de aderen in de benen, waardoor het bloed kan terugstromen. Dan ontstaat een spatader. Tevens neemt de baarmoeder in grootte toe en dit vergroot de druk op de aders.
Tja, daar zit je dan met ontsierende blauwe aderen en een vermoeid gevoel in je benen. Om spataderen te voorkomen zit je niet met de benen over elkaar. Stimuleer de bloesomloop en blijf in beweging. Als je zit, leg je je voeten iets hoger. Draag geen knellende schoenen en draag steunkousen. Nee, niet sexy maar het werkt wel! Ik kan me voorstellen dat je niet vrolijk wordt van deze waslijst aan voetklachten. Kan hielspoor worden veroorzaakt door zwangerschap? Het antwoord is je én nee. De zwangerschap zélf veroorzaakt geen hielspoor, het kan wel het gevolg zijn van (een combinatie van) bovenstaande voetklachten.

Wat kun je zelf doen om hielspoor bij zwangerschap te voorkomen?

Gelukkig kun je zelf actie ondernemen om zo min mogelijk klachten te krijgen. De belangrijkste remedies, die voor vrijwel alle voetklachten gelden, vind je hier:
  • Blijf in beweging en zorg zo voor een goede bloedsomloop
  • Drink voldoende water
  • Draag geen knellende schoenen
  • Draag geen hoge hakken (maximaal 3 centimeter)
  • Wissel staan, lopen en zitten af
  • Draag goede inlegzooltjes om je voeten te ondersteunen onder de voet en aan de hielen, zodat het evenwicht goed wordt verdeeld en overbelasting wordt voorkomen
  • Vertroetel je voeten met voetmassages
  • Láát je voeten vertroetelen met voetmassages
  • Laat jezelf vertroetelen
  • Keep calm & stay positive 😉
En die inlegzooltjes, die verkopen wij natuurlijk. Met onze steunzolenkiezer is het eenvoudig om steunzolen te kiezen die bij jouw klachten passen. Je krijgt de zooltjes thuisgestuurd en kunt ze 30 dagen uitproberen. Voldoen ze niet aan je verwachting? Dan nemen wij ze gewoon terug. Dat is Footlogics.   Dit blog is geschreven door onze vaste tekstschrijfster Lotty Rothuizen – copywriter en columnist van schrijven-en-schrappen.nl