Tips om skischoenen te passen en pijn in je voeten te voorkomen

De dagen worden korter, het wordt steeds kouder buiten en de verwarming gaat omhoog. De zomerkleding heeft plaatsgemaakt in de kast voor wintertruien en wollige vesten. Tijd om je voor te bereiden op die heerlijke skivakantie die je deze zomer al hebt geboekt. Als je skipak geen gaten of scheuren heeft en jij geen kilo’s bent aangekomen, zit dat wel goed.

Maar hoe staat het met je skischoenen?

Skischoenen: de basis

Het is natuurlijk verleidelijk om een flitsend skipak, een fluorescerende bril en een stel hippe ski’s te kopen. Maar skiën begint met een paar goede schoenen.

Om goed en zonder voetklachten van de pistes af te dalen moeten skischoenen stevig en comfortabel zitten. Skischoenen geven je bewegingen namelijk door aan de latten. Zelfs de beste ski’s skiën waardeloos, als je niet de juiste schoenen hebt. Een te groot of juist een knellend paar; ze kunnen je wintersportplezier behoorlijk verknallen. Dat zou zonde zijn. We geven je hier de beste tips waar je op moet letten als je skischoenen koopt en hoe je voetklachten voorkomt.

Skischoenen kopen: waar je op moet letten

Een skischoen bestaat uit drie belangrijke delen:

  • de binnenschoen
  • de buitenschaal
  • de sluitingen

Omdat je skischoenen niet even kunt uitproberen op de piste, is het belangrijk dat je echt de tijd neemt voor het passen van verschillende skischoenen. Neem je eigen skisokken mee of koop de skisokken waarmee je ze in de winkel hebt gepast. Pas net zo lang tot je een skischoen hebt gevonden die je voet stevig omsluit maar die nergens knelpunten veroorzaakt.

De binnenschoen

Binnenschoenen houden je voeten lekker warm en beschermen tegen harde klappen. Beginners kiezen een wat dikkere en ruime binnenschoen. Die zitten het fijnste. Heb je meer ervaring en wil je scoren op de pistes dan kun je een dunne, strakke binnenschoen nemen. Het voordeel is dat je dan veel meer contact hebt met je ski’s. Het zit wel een stuk minder comfortabel.

Binnenschoenen zijn verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen:

  • Foam: Dat is de meest eenvoudige uitvoering. Geeft pasvorm en elasticiteit op een beperkt aantal plaatsen in de schoen.
  • Memory Foam: Dit schuim vormt zich naar je voeten zodra je ze aantrekt. Als je de schoenen uittrekt, veert het memoryfoam ook weer terug in zijn oorspronkelijke vorm.
  • Thermisch Foam: De allerbeste én meest persoonlijke uitvoering. Dit schuim vormt zich naar de voeten door warmte. Hoe werkt het? De skischoen wordt in de winkel door de bootfitter Stap in de schoenen. Het zachte, warme foam van de binnenschoen vormt zich helemaal naar je voeten en enkels. Na 20 minuten is het schuim hard en afgekoeld. En klaar is je perfecte binnenschoen!

De buitenschaal

Lopen op ski’s ziet er stijf en stram uit. Dat komt voornamelijk door de buitenschaal van de skischoenen. De buitenschaal is verkrijgbaar in verschillende soorten stijfheden, die wordt aangegeven met de zogenaamde flex-index. Een stevige buitenschaal zorgt ervoor dat je gecontroleerd krachtige bewegingen op de ski’s kunt overbrengen. Gevorderde skiërs kiezen voor een stijvere schaal. Hoe harder de schaal hoe minder comfortabel. De buitenschaal mag niet te groot zijn; dan gaan je voeten schuiven. En van een schaal die te klein is, worden je voeten snel koud en gaan ze pijn doen.

De sluitingen van je skischoenen

De sluitingen bepalen hoe vast je skischoenen zitten. Simpel gesteld: hoe meer sluitingen, hoe duurder de schoen. Zo kun je zelf heel precies afstellen, hoe strak je de schoenen wilt hebben.

Tips om voetklachten te voorkomen tijdens het skiën

Je hebt fantastische schoenen gekocht, nieuwe ski’s en een pak met een coole print. Wat wil je nog meer? Goede sneeuw en een paar tips om voetklachten en blessures te voorkomen!

De meest voorkomende voetklachten bij skiën zijn: brandende voetzolen, een kramperig gevoel in de voeten, knieklachten en een pijnlijke rug.

  • Niet te krap. Omdat je voeten niet hoeven af te rollen kun je skischoenen een halve maat kleiner kopen. Maar koop ze niet té klein. Daar is een goed testje voor: zak door je knieën met je skischoenen aan: je tenen mogen geen contact maken met de voorkant van je schoen.
  • Niet te los. Er mag geen speling rondom je voet zitten. Dat kan ervoor zorgen dat je de controle verliest tijdens het sturen. Die besneeuwde boom langs de piste is dan ineens een stuk lastiger te ontwijken ;).
  • Extra ondersteuning. Met skiën komt er behoorlijk wat kracht op je voeten te staan. Vooral in de bochten is dat zeker tweemaal je lichaamsgewicht. Het originele voetbed van skischoenen biedt meestal te weinig ondersteuning in de voetboog om dat op te vangen.Een extra steunzooltje verdeelt je lichaamsgewicht over de hele voet. Dat is minder belastend voor je voeten en je staat veel stabieler.

Footlogics heeft inlegzooltjes die de voetboog ondersteunen bij skiën en schaatsen. De krachten op de hiel verminderen en een doorgezakte middenvoet wordt gecorrigeerd door de speciale ondersteuning.